Mis on digiturundus

Tanel Vetik

Digistrateeg

Digimaailm haarab iga aastaga aina suuremat osa meie argipäevast. Mida enam veedavad inimesed internetis aega, seda rohkem mõjutab see toodete ja teenuste ostuteekonda. Inimesed harjuvad mugavusega ja hakkavad eelistama neid ettevõtteid ja brände, kes pakuvad seda ühte emotsionaalselt laetud lisaväärtust.

Kas üldse eelistada digiturundust

Sellest mõjutatuna on ettevõtted sunnitud oma digitaalset kohalolu suurendama ning tarbijaskonna sihtimisele aina suuremat eelarvet külge pookima. Aga kas see peab ilmtingimata nii olema? Mis on digiturundus ja kas seda peaks üldse eelistama üle vanakooli offline ja prinditud reklaami?

Mis on digiturundus

Tanel Vetik

Digistrateeg

Digimaailm haarab iga aastaga aina suuremat osa meie argipäevast. Mida enam veedavad inimesed internetis aega, seda rohkem mõjutab see toodete ja teenuste ostuteekonda. Inimesed harjuvad mugavusega ja hakkavad eelistama neid ettevõtteid ja brände, kes pakuvad seda ühte emotsionaalselt laetud lisaväärtust.

Sellest mõjutatuna on ettevõtted sunnitud oma digitaalset kohalolu suurendama ning tarbijaskonna sihtimisele aina suuremat eelarvet külge pookima. Aga kas see peab ilmtingimata nii olema? Mis on digiturundus ja kas seda peaks üldse eelistama üle vanakooli offline ja prinditud reklaami?

Kas üldse eelistada digiturundust

Digimaailm haarab iga aastaga aina suuremat osa meie argipäevast. Mida enam veedavad inimesed internetis aega, seda rohkem mõjutab see toodete ja teenuste ostuteekonda. Inimesed harjuvad mugavusega ja hakkavad eelistama neid ettevõtteid ja brände, kes pakuvad seda ühte emotsionaalselt laetud lisaväärtust.

Kas üldse eelistada digiturundust

Sellest mõjutatuna on ettevõtted sunnitud oma digitaalset kohalolu suurendama ning tarbijaskonna sihtimisele aina suuremat eelarvet külge pookima. Aga kas see peab ilmtingimata nii olema? Mis on digiturundus ja kas seda peaks üldse eelistama üle vanakooli offline ja prinditud reklaami?

Mis on digiturundus?

Digiturundus ehk veebiturundus on internetipõhine tegevuste süsteem, mis aitab viia kokku ostjate soovid ja teenusepakkuja eesmärgid. See tähendab, et sisu luuakse, levitatakse ning reklaamitakse internetis olevate meediakanalite kaudu.

Sarnaselt prinditud reklaamiga, teostatakse eelnevalt turu-uuring, püstitatakse eesmärgid ja koostatakse strateegiad. Siis lastakse reklaam vabaks ning hakatakse tulemusi lugema. Kui offline turunduse puhul on selleks hetkeks enamus tööd tehtud, siis digiturunduse puhul on see alles algus. Nüüd hakatakse sihtrühma käitumist mõõtma, sihitmist täpsustama ning reklaamtekste ja –pilte kohaldama. Tegelik töö on veel ees.

Tarbijateni jõuab kogu virtuaalne info peamiselt videote, piltide, tekstide, sotsiaalmeedia postituste ja e-mailide näol. Sama kehtib ka interneti turunduses. Lihtsamalt öeldes, kui turunduskampaania sisaldab suhtlust läbi interneti, on tegemist digiturundusega.

Miks on digiturundus vajalik?

Ega tegelikult ei olegi. Kui ettevõttel on müügi kvoodid täis ja uued tellimused lähevad ootenimekirja või bränditeadlikkus on täielik ning omatakse turul monopoli, siis oleks turundusse inverteeritud eurodel mujal parem kasutus. Kuid, väga suur enamus ettevõtteid pole täna sellises positsioonis ning konkurents on igapäevane mure.

Digiturunduse tähtsus on uuel aastakümnendil märgilisem kui kunagi varem. Kui inimkond arvas, et 15 aastat tagasi olid elektroonikaseadmed meie igapäeva elu lahutamatu osa, siis täna juhivad need meie elu mitmeid osasid. Suur osa informatsioonist jõuab lugejateni läbi arvuti, nutiseadme, tahvli, teleka (ca. 1% interneti liiklusest on teleka vahendusel) või virtuaalreaalsuse keskkonna. Enam pole uudiste saamiseks või teatavaks tegemiseks vaja Seitsmeseid Uudiseid oodata või sõpradele helistada. Vaja on vaid internetiühendust.

Sama kiire areng on toimunud ka toodete ja teenuste ostuteekonnas. Reeglid ja best practise, mis kehtisid paar aastat tagasi, on täna aegunud informatsioon. Nendest täna lähtuv strateegia tooks parimal juhul investeeritud raha tagasi, kuid suurema tõenäosusega oleks miinuses.

Digiturunduse reeglid muutuvad iga paari kuu tagant, sest otsingumootorid (Google, Bing, Yandex, Baidu, jt.) ning sotsiaalmeedia (Facebook, Instagram, LinkedIn, Twitter, Snapchat, Tik Tok, Pinterest, jt.) tehisintellekt on pidevas arengus. Tänane digiturunduse roll on oskuslikult kombineerida olemasolevaid tehnoloogiaid ning maksimeerida eelarvest saadav müügitulu.

Populaarsemad digiturunduse tööriistad

Kuigi digitaalse turunduse tööriistu on rohkem kui heal lapsel nimesid, siis käsitleme antud artiklis populaarsemaid, millest (loodetavasti) enamus ettevõtjaid juba kuulnud või suisa kasutanud on.

Sotsiaalmeedia turundus

Sotsiaalmeedia turundus

Sotsiaalmeedia (eestkätt Facebook ja Instagram) on paljude ettevõtete, ja eriti väikeettevõtjate strateegias esimesel kohal. Tõenäoliselt, sest see tundub lihtsam ja on üldine arusaam, et Google turundus on kallis.

Enamus juhtudel on sotsiaalmeedia turunduse eesmärk jälgijatega ühenduse loomine ja mitte-formaalses keskkonnas oma tarbijatega suhtlemine. Sõltuvalt strateegiast, võib eesmärk olla ka veebilehe külastatavuse suurendamine või maandumislehel kontaktide kogumine.

Sotsiaalmeedia turundus

Sotsiaalmeedia turundus

Sotsiaalmeedia (eestkätt Facebook ja Instagram) on paljude ettevõtete, ja eriti väikeettevõtjate strateegias esimesel kohal. Tõenäoliselt, sest see tundub lihtsam ja on üldine arusaam, et Google turundus on kallis.

Enamus juhtudel on sotsiaalmeedia turunduse eesmärk jälgijatega ühenduse loomine ja mitte-formaalses keskkonnas oma tarbijatega suhtlemine. Sõltuvalt strateegiast, võib eesmärk olla ka veebilehe külastatavuse suurendamine või maandumislehel kontaktide kogumine.

Sotsiaalmeedia reklaami strateegia erineb mitmeti teistest turundusstrateegiatest. Peamiselt, võimaldavad need reklaamid oma tarbijaskonnas arutelude teket. Tihti pole näiteks Instagramis kuvatava reklaampostituse eesmärk mitte publiku kohe ostma kutsumine, vaid bränditeadlikkuse tõstmine ning oma vaatajaskonnaga dialoogi käivitamine.

Ettevõtte sotsiaalmeedia konto jälgijad saavad postitustele ja reklaamidele kommentaaride, laikide ning jagamistega reageerida, mis suurendab brändi lojaalsust ning kaasab nende inimeste sõbrad sellesse samasse dialoogi. Eesmärk on saavutada lumepalli effekt. Kõige sagedamini näeme seda erinevate jagamismängude puhul (UGC – User Generated Content).

Sotsiaalmeedia reklaami strateegia erineb mitmeti teistest turundusstrateegiatest. Peamiselt, võimaldavad need reklaamid oma tarbijaskonnas arutelude teket. Tihti pole näiteks Instagramis kuvatava reklaampostituse eesmärk mitte publiku kohe ostma kutsumine, vaid bränditeadlikkuse tõstmine ning oma vaatajaskonnaga dialoogi käivitamine.

Ettevõtte sotsiaalmeedia konto jälgijad saavad postitustele ja reklaamidele kommentaaride, laikide ning jagamistega reageerida, mis suurendab brändi lojaalsust ning kaasab nende inimeste sõbrad sellesse samasse dialoogi. Eesmärk on saavutada lumepalli effekt. Kõige sagedamini näeme seda erinevate jagamismängude puhul (UGC – User Generated Content).

Influencer turundus

Sotsiaalmeedia turundusega on tihedalt seotud ka influencer turundus, läbi mille kasutatakse teenuste või toodete reklaamimiseks suunamudijaid. Influencerid on isikud, kellel on sotsiaalmeedias väljakujunenud lojaalne auditoorium, kes nende arvamust ning soovitusi usaldab.

Influencereid on mitmes erinevas suuruses. Kõige väiksemad on micro- ja nanoinfluencerid, kelle jälgijaskond jääb alla 2000. Nende eelis on väga sihitud ja lokaalne tarbijaskond, aga koostööd tuleb teha suurema hulga influenceritega. Enamik neist jääb vahemikku 2000-10,000 ning jälgijaskonnaga 10,000+ suunamudijaid on vähem kui 10%.

Kuna suunamudijatel on oma jälgijatega juba tugev side välja kujunenud, on influencer turundus tõhus meetod oma toodete ja teenuste reklaamimiseks läbi usaldatavate mõjuisikute.

E-maili turundus

E-maili turundus on üks tõhusaim ja tõenäoliselt kõige paremini mõistetud veebiturunduse liik. Kahjuks, ei oska paljud ettevõtted seda oma digistrateegias rakendada ja listid kas niisama istuvad või kirjasid saadetakse ilma eesmärkideta, lihtsalt niisama.

Suurepärane lahendus ettevõtjatele, kellel pole palju aega e-posti turunduse ja kommunikatsiooniga tegelemiseks, on e-kirja automatsioonid. Nii saab kõik alates uudiskirjadest kuni hooajaliste kampaaniate teavituse ja lugejate segmenteerimise automaatseks teha, kulutaes ühe prospekti konverteerimiseks vähem kui 3 sekundit oma aega.

Otsingumootori turundus

Otsingumootori turundus on sisuliselt sobivaima reklaami õigel ajal, õiges kohas ja õigele inimesele näitamine, et tema otsinguteekond võimalikult lihtsaks teha. Läbi Bing ja Google platvormide luuakse läbimõeldud strateegia põhjal tekst- või bännerreklaamid.

Reklaame ei näidata niisama igaühele, vaid sihtimisel kasutatakse kas märksõnu (inimene peab kindlaid sõnu otsingu terminis kasutama), huvisid (isik peab olema varasemalt teemast huvitunud), demograafiat (vanus, sugu, sissetulek, jne.) või geograafiat (riik, linn, postiindeks või koguni raadius). Võimalik on teha ka taasturundust.

Google turundus

Otsingumootori turundus

Otsingumootori turundus on sisuliselt sobivaima reklaami õigel ajal, õiges kohas ja õigele inimesele näitamine, et tema otsinguteekond võimalikult lihtsaks teha. Läbi Bing ja Google platvormide luuakse läbimõeldud strateegia põhjal tekst- või bännerreklaamid.

Google turundus

Reklaame ei näidata niisama igaühele, vaid sihtimisel kasutatakse kas märksõnu (inimene peab kindlaid sõnu otsingu terminis kasutama), huvisid (isik peab olema varasemalt teemast huvitunud), demograafiat (vanus, sugu, sissetulek, jne.) või geograafiat (riik, linn, postiindeks või koguni raadius). Võimalik on teha ka taasturundust.

Kui otsingureklaam on käima lükatud, siis algab optimeerimise ja raporteerimise töö. Vaadeldakse, kui hästi strateegia praktikas töötab ning kas muudatusi, mille abil eesmärkideni kiiremini jõuda. Vajaduse korral reklaami muudetakse, et suurendada konversioonide arvu.

Kui otsingureklaam on käima lükatud, siis algab optimeerimise ja raporteerimise töö. Vaadeldakse, kui hästi strateegia praktikas töötab ning kas muudatusi, mille abil eesmärkideni kiiremini jõuda. Vajaduse korral reklaami muudetakse, et suurendada konversioonide arvu.

Miks veebis turundada?

Digitaalne identiteet ja internetis leitavus on täna iga ettevõtte must-have. Sest vastasel juhul leitakse konkurendid kaks lehekülge enne sinu brändi, toodet või teenust üles ning klient valib endale mugavaima lahenduse. Kõigil on aega vähe ning sinu tarbijad on enneolematu kiiruse ja mugavusega tänaseks juba harjunud – nad ei lepi vähesemaga.

Just praegu peaks iga ettevõte oma müügi- ja turunduse strateegias keskenduma digitaalsele turundusele. See võimaldab tarbijatel brändi väärtusi paremini mõista ning luua nendega tihedam side. Tänu internetile, on klientidega ühenduse hoidmine lihtsam kui kunagi varem ja kui digiturundus tähelepanuta jätta, jääb firma online käekäik suuresti saatuse hoolde.

Artikkel meeldis?

Liitu uudiskirjaga

Nagu uudiskirjad ikka, aga kaks korda kuus ja võimalikult praktiline.

        Tutvu teenuste ja hindadega

        Vaata ka meie teisi artikleid

        Tutvu teenuste ja hindadega

        Vaata ka meie teisi artikleid