Turundusjuhi roll ettevõttes

Tanel Vetik

Tanel Vetik

Digistrateeg

Keskmine ettevõtja ei tea kuigi palju turundusest. Ta teab et on reklaamid, oskab ära tunda subjektiivselt head ja halba reklaami, aga ei mõista kus turunduse mõju algab, lõppeb või tegelikult kõige suuremat mõju avaldab.

Ja ega ta tegelikult ei peagi seda nii hästi teadma. Selleks ongi firmas turundusjuht. Kuid keskmine turundusjuht elab läbipõlemise piiril, täidab 101 ülesannet ja peab tegema “saia” tead küll millest.

Turundusjuhi roll ettevõttes

Keskmine ettevõtja ei tea kuigi palju turundusest. Ta teab et on reklaamid, oskab ära tunda subjektiivselt head ja halba reklaami, aga ei mõista kus turunduse mõju algab, lõppeb või tegelikult kõige suuremat mõju avaldab.

Turundusjuhi roll ettevõttes

Ja ega ta tegelikult ei peagi seda nii hästi teadma. Selleks ongi firmas turundusjuht. Kuid keskmine turundusjuht elab läbipõlemise piiril, täidab 101 ülesannet ja peab tegema “saia” tead küll millest.

Mida peab keskmine turundusjuht reaalselt tegema

Enamus juhtudel vastutab ta turunduse eesmärkide eest (päringud, ostukorvi lisamised, müügid jne). Tihti on tema töö müügitiimile sisendiks – kes omakorda need soojad päringud hiljem edukaks müügiks teevad. Paraku, ei ole turundusjuhil selles tegevusplaanis enamus juhtudel sõnaõigust.

Öeldakse, et teeme seda ja teist, aga turundusjuht peab selle idee edukaks tegema. Tema enda ideed tuleb suure vastupanuga läbi suruda või lükatakse need lootusetult tagasi.

Kuna tegevjuht kontrollib turunduse eelarvet ja seeläbi tegevusi, siis oma tiheda graafiku ja paljude muude ülesannete kõrvalt ei teki nende tegevuste taha strateegiat. Enamus asju tehakse käigupealt, veidi impulsiivselt ning ainult siis kui natuke raha üle on jäänud muude asjade kõrvalt.

Kõige selle juures ei tunne ka turundusjuht, mis tema suurem ülesanne selles firmas on. Kuidas ta roll päriselt ettevõtte süsteemide ja protsessidega seotud on. Nii juhtubki, et tulemused on seinast-seina, turundusjuht vastutab, ei tegevusi või eelarve jaotust valida ning kehvematel aegadel lastakse lahti (kui ta juba läbipõlemise tõttu ise lahkunud ei ole).

Mida see firma jaoks tähendab

Kui turunduses puudub strateegia ja tegevused on juhuslikud, siis puudub ka võimalus teha ajaloolisi võrdlusi. Me ei tea miks Q2 oli edukam kui Q1, miks 2024 oli parem aasta kui 2025 või miks kuu alguses ja lõpus on müügid paremad kui kuu keskel.

Ühtlasi ei saa me tulemusi ennustada. Kui €300 toob keskmiselt 3-5 müüki, siis kas €600 tooks 6-10, 8-11 või 5-7? Kas €500 Facebooki reklaamides on endiselt (ja ennustatavasti) sama edukalt paigutatud kui oleks järgmine kvartal €300 Facebookis ja €200 Google reklaamides.

Kas meie kliendid on samad inimesed, nagu eelmine aasta? Või on tarbijaskond ajas muutunud. Ning kas vahelehtede ja maandumislehtede äralangevus on ajas muutunud? Kui ostukorvi jättis eelmine aasta pooleli 25%, 6 kuud tagasi 20%, siis kas järgmise 6 kuu jooksul on oodata täiendavat 5% müügikasvu sama eelarve juures või liigub korvi mahajätmine tagasi 25% peale ja ma hoopis kaotan käivet 6 kuu pärast?

Kõik väga olulised ja tähtsad küsimused. Strateegilised küsimused. Sellised, mis liigutavad ettevõtet kasumlikuma tegutsemise poole või põhjustavad ootamatu käibelanguse (kui nendega ei tegeleta).

Kui turundusjuht on vaikselt alla andmas, läbipõlenud või ta ei saa (või ei oska) strateegilist süsteemi ehitada, siis tekivad potentsiaalselt väga kallid vead. Sellised, mis lükkavad sinu firma konkurentsist välja. Lisaks, paneb turundusjuht lahkumisavalduse lauale, või veel hullem, teeb “quiet quittimist” – tiksub firmas kuniks veel palka saab, aga panustab nii vähe kui võimalik.

Mõni läheb veel paroolide ja ligipääsudega minema või varastab ettevõttest strateegilise tähtsusega teadmisi, mille asendamine on kulukas.

Kuidas asjad paremaks teha

Kõige esimese asjana tuleb teha koosolek ja panna paika järgmised asjad:

  • Kliendiprofiilid (kes on kliendid ja kuidas nad üles leiab).
  • Müügiteekond (detailne ja samm-sammuline tegevuste jada, mis liigutab uue kontakti kliendiks saamiseni).
  • Turunduse teekond (mida saab teha turunduses, et müügiteekonna kiirust ja edukust toetada).

Siis tuleb jagada ära ülesanded ja vastutused. Kes vastutab milliste KPI-de eest (Key Performace Indicator – olulised arvud või mõõdikud sinu forma jaoks. Võib olla käive, päringute arv jne) ja mis tegevustega ta need kohale toob. Ülesannete peal võib olla rohkem inimesi, kuid iga ülesande peal peab olema vähemalt üks.

Samuti peab olema vastutaja. Kes vastutab KPI tulemuste eest. Kui tulemused on käes, siis teda premeeritakse – vastasel juhul noomitakse (või vallandatakse). Nii on kõigil tegevusplaan selge. Kes vastutab, see valib tegevusplaani.

Turundusjuhi roll toetab alati müügitiimi tegevusi (ja vastupidi). Seda nii uute klientide toomisel kui olemasolevate eluea väärtuse kasvatamisel läbi aftersales turunduse.

Ressursside planeerimine

On väga okei, kui turundusjuhi eelarve ongi tema palk. Väga palju asju saab ilma täiendava eelarveta ka ära teha, nagu:

  • Videote filmimine ja pildistamine, et sotsiaalmeedias postitada.
  • Kodulehe SEO tööd.
  • Meiliturundus (väga minimaalne eelarve).
  • Automatsioonide ehitamine ja UX/UI kasutajakogemuse optimeerimine.
  • Füüsiliste kirjade kirjutamine ja postiga saatmine (väga minimaalne eelarve).
  • Aktiivne müügitegevus. Turundusjuht võib ka vabalt müügitööd teha, miks mitte.

Võimalusi on väga palju.

Kõige targem on võimalikult väikse eelarvega turundustegevused paika loksutada, sest raha lisab ainult kiirust. Suurem eelarve ei tee halba reklaami paremaks. Alati saab eduka turunduse korral raha juurde lisada (sest edukas turundus toob firmale rohkem müüki), aga platvormide käest seda raha enam tagasi ei saa, kui mõne kehva reklaami alla sai eelarve ära “katsetatud”.

Teine oluline ressurss on aeg (või kiirus), mida saab välise abiga toetada. Nii vigade vältimiseks läbi mentorluse, kui ka osalise koormusega spetsialistide palkamisel (vabakutselised, agentuurid, ajutised töötajad).

Neid soovitan kaasata ainult kolmel juhul:

  • Ei tea mida peaks tegema või tunned et oled platoo peal kinni.
  • Endal pole aega asjade tegemiseks või selgeksõppimine võtab liiga kaua aega.
  • Endale ei meeldi teha, aga tead et on vajalik.

Sellisel juhul võta meiega ühendust. Kui me ise ei saa aidata, siis soovitame mõnda oma vähemalt 30+ testitud ja usaldusväärset vabakutselist spetsialisti või agentuuri.

Strateegiliselt ja läbimõeldult tehtud turundus toob vähemalt 3x ja kuni 20x paremad turundustulemused. Seda iga eelarve juures.

Tutvu teenuste ja hindadega

Vaata ka meie teisi artikleid