ChatGPT kasutamine turunduses

Tanel Vetik
Digistrateeg
Kui olen ettevõtjatelt selle kohta küsinud, siis peamine tagasiside on, et ChatGPT abil on justkui liiga palju asju võimalik teha. Lausa nii palju, et ei tea millest õieti alustada ja mis see kõige praktilisem väärtus oleks. Nii ei teegi väga midagi. Võib-olla räägitakse niisama juttu ja tehakse mõned naljapildid.

Pigem selline 25% ettevõtjatets ja turundajatest on leidnud iganädalase või -päevase praktilise äriise väljundi. Meie ise väga tihti ChatGPT-d ei kasuta. Peamiselt kasutame teda liidestuste loomisel abilisena ja viidete kontrollimisel.
Sisutekstides on ta küll õige sisendi korral keskmisest parema tulemusega, aga tekst loeb ikka natuke imelikult. Midagi on nagu valesti. Lisaks, ei ela need artiklid pikka elu – mida rohkm teda kasutatakse, seda teravamalt oskab lugeja AI ja inimese kirjutatut eristada.
Aga see ei tähenda, et ChatGPT turunduses kasutuks muutub. Allpool vaatame kuidas se tööriist enda jaoks tööle panna ning millised on võimalused. Vaatame pigem keskmise ettevõtja vaatenurgast ning jätame hetkel edasijõudnute tehnilisemad lahendused välja.
ChatGPT kasutamine turunduses

Tanel Vetik
Digistrateeg
Kui olen ettevõtjatelt selle kohta küsinud, siis peamine tagasiside on, et ChatGPT abil on justkui liiga palju asju võimalik teha. Lausa nii palju, et ei tea millest õieti alustada ja mis see kõige praktilisem väärtus oleks. Nii ei teegi väga midagi. Võib-olla räägitakse niisama juttu ja tehakse mõned naljapildid.
Pigem selline 25% ettevõtjatets ja turundajatest on leidnud iganädalase või -päevase praktilise äriise väljundi. Meie ise väga tihti ChatGPT-d ei kasuta. Peamiselt kasutame teda liidestuste loomisel abilisena ja viidete kontrollimisel.

Kui olen ettevõtjatelt selle kohta küsinud, siis peamine tagasiside on, et ChatGPT abil on justkui liiga palju asju võimalik teha. Lausa nii palju, et ei tea millest õieti alustada ja mis see kõige praktilisem väärtus oleks. Nii ei teegi väga midagi. Võib-olla räägitakse niisama juttu ja tehakse mõned naljapildid.

Pigem selline 25% ettevõtjatets ja turundajatest on leidnud iganädalase või -päevase praktilise äriise väljundi. Meie ise väga tihti ChatGPT-d ei kasuta. Peamiselt kasutame teda liidestuste loomisel abilisena ja viidete kontrollimisel.
Sisutekstides on ta küll õige sisendi korral keskmisest parema tulemusega, aga tekst loeb ikka natuke imelikult. Midagi on nagu valesti. Lisaks, ei ela need artiklid pikka elu – mida rohkm teda kasutatakse, seda teravamalt oskab lugeja AI ja inimese kirjutatut eristada.
Aga see ei tähenda, et ChatGPT turunduses kasutuks muutub. Allpool vaatame kuidas see tööriist enda jaoks tööle panna ning millised on võimalused. Vaatame pigem keskmise ettevõtja vaatenurgast ning jätame hetkel edasijõudnute tehnilisemad lahendused välja.
Tasuline ChatGPT pakett vs. tasuta plaan
Siin sõltub puhtalt vajadusest. Enamus asju saab tasuta plaaniga ära teha. Tean päris mitut inimest, kes on teinud lihtsalt mitu kontot ja vahetab järjest uue vastu, kui eelneval saavad krediidid otsa. Ei maksa midagi ja saab suuremas mahus tegevusi teha.
Tasulise plaani puhul on samuti teatud mahulised piirangud peal, aga see läbi tuleb oluliselt hiljem kui tasuta plaanil. Lisaks, saab raha eest uuemale ja targemale versioonile ligi. Kui töö tasuvus paraneb targema AI puhul, siis on asi investeeringut väärt. Keskmine Eesti ettevõtja ei peaks muidugi seda kõige kallimat plaani võtma. Ei ole pointi. Sama raha eest saab palju parema tasuvusega investeeringuid teha.
Kui kasutad ChatGPT-d juba mitu korda nädalas, siis soovitan pigem tasulise plaani peale üle mina. Säästab aega ja ei pea mitme konto vahelt lappama.
Kliendiprofiili loomine ja sellega töötamine
Mida aeg edasi, seda tähtsam on enda klienti põhjalikult tunda. Paremini kui seda suudab ChatGPT või keskmisest parem ChatGPT kasutaja oskab küsida. Heal tasemel turundus eeldab konkurentidest paremate reklaamide tegemist. Kui konkurendid kõik ChatGPT abil enda sisutekstid ja postitused kliendikeskseks teevad (ikka selleks, et proovi aklient endale üle võita), siis muutub ChatGPT-tasemel klienditundmine uueks turu standardiks.
Esimesena lähevad kinni need kes üldse klienti ei tunne ja tehisaru vastu protesti teevad. Neile järgnevad aeglased kohanejad, kes ei jõua muudatustega sammu pidada. Võidavad need kes oskavad tehisarust paremat sisu kirjutada ja mõistavad enda klientide vajadusi paremini kui ChatGPT neid avaldada oskab.
Ideaalis on sinu firmas kliendiprofiilid juba kaardistatud. Kui ei ole, siis nüüd on viimane aeg ChatGPT abil turundusega algust teha. Kliendid eelistavad alati kaubamärke, kes neid paremini mõistavad. Kui on juba olemas, siis jätka nendega tööd ja tee võimalikult täpseks. Siin kiire nipp kuidas enda esimee kliendiprofiil genereerida:
- Alusta olukorrakirjeldusest. Kirjuta ChatGPT aknasse kes ta olema peab (antud juhul sina oma ettevõttes või ttevõte üldiselt), lisa demograafilised andmed, kirjelda turu iseloomu, kirjelda konkurentide käitumist/olemust, kirjelda varasemaid kliente ning maini võimalikult palju erinevaid teisi detaile. Kuid ära lisa sinna sellist infot mida sa ei postitaks ise avalikult veebi.
- Ehita profiil ühe küsimuse kaupa. Kliendi murekohad, mis teevad teda skeptiliseks, kuidas teda ringi veenda, kuidas tema tähelepanu võita, mis on tema jaoks oluline, mis mitte nii väga jne.
Sellest juba piisab. Järgmised sammud tuleb majasiseselt ära teha. Kliendiprofiil tuleb turule viia ning reaalse turundus- ja müügitegevusega ära testida. Ainult nii on võimalik päriselt kindel olla, et kirja pandud profiil vastab tegelikule turuolukorrale. Lisaks, tuleb silmas pidada et kliendiprofiil on elav dokument. See ei saa kunagi valmis. Tuleb jooksvalt täiendada, muuta ja täpsemaks teha. Vajadusel isegi üks profiil kaheks erinevaks ehitada.
Sotsiaalmeedia turunduses kasutamine
See on täna ChatGPT peamine kasutus turunduses. Postituste tegemine ja kommentaaridele vastamine. Suurem osa sotsiaalmeedia sisust on täna AI poolt loodud ja see trend jätkab ronimist. On oodata, et ligi 90% sotsiaalmeedia sisust hakkab tehisaru käekirja kandma.
Kasutatakse postituste kirjutamisel, ideede genereerimisel, nende aktiivsel postitamisel, kui ka kommentaaridele vastamisel või kommentaaride tegemisel. See teeb muidugi kogu sisu üsna sarnaseks ja raskesti eristatavaks. Tekib palju digipürgi.
See ka põhjus, miks küünilisemad eksperdid ennustavad sotsiaalmeedia hävingut, optimistid seevastu ütlevad et internet muutub veelgi lahutamatumaks osaks meie eludest. Sinna välja, kus suurem osa meie elust möödub veebiavarustes. Kindel on see, et neid veebe hakkab tehisaru kureerima. Ettevõtjatena tahame olla sammukese eespool ja teha tulevikuks ettevalmistusi.
Tempo läheb kiiremaks, trendid muutuvad kiiremini, usaldus tekib aeglasemalt ja mainekahju võib tulla nagu välk selgest taevast. Brändikuvandi ehitamine, Facebook reklaam ja säilitamine hakkab eriti keeruline olema.
Sestap tuleb juba enda bränd, kliendiprofiil, kõnestiil ja ettevõtte kuvand pika panna. Nii on tulevikus lihtsam eristuda ja lojaalsed kliendid jäävad sinu juurde.
ChatGPT kasutamine meiliturunduses
Meiliturunduse suurim väljakutse on teha kahte asja korraga:
- Teha kiri mis pole igav ja loob väärtust.
- Teha see selliselt, et lugeja saab väärtuse kiirelt kätte, tal on huvitav ja ta tahaks veel selliseid kirju saada.
Tehisaru kasutamine ei garanteeri mõlemat punkti isa kirjas. Tuleb ise teada mis tüüpi kirjasid sinu klient saada tahab. Kas pikka ja põhjalikult esitatud sisu või hästi lühikest ja konkreetset. Kas naljakat või tõsist. Loomingulist või peab igal real fakt väljatoodud olema.
Neid asju tead sina ise õige paremini. Robot saab küll arvata ja ennustada, aga tulemuste ja maine eest vastutad ikka sina ise. Võta hetk et kõik need asjad läbi mõelda, siis kasuta ChatGPT abi nende kirjade loomisel, toimeta käsitsi üle ning tee A/B teste, et parim kombinatsioon välja selgitada.
Ära kasuta ostetud liste ja keskendu võimalikult kvaliteetsetele kontaktidele. Loo neile väärtust, ära keskendu ainult müügile ja ära raiska nende aega tühja tekstiga.
Kodulehe sisutekstid ja nendega töötamine
Teadupärast on koduleht sinu kõige ustavam müügitööriist. Alati ametis ja valmis igat külastajat vastu võtma. Samas on teada, et esilehe lõppu jõuab keskmiselt ainult 15-25% külastajatest. Enamus kukub tee peal ära. Nad kas liiguvad lehel edasi või lihtsalt lahkuvad. Seda peamiselt nendel kolmel põhjusel:
- Leht oli ebamugav, laadis kaua või polnud seadmele optimeeritud.
- Sisutekstid olid ebaselged või lehte oli raske mõista.
- Tundus kahtlane või liiga vana, tekkis hirm saada viirust või saada üle.
Esimese punkti parandamiseks on tihti vaja kaasata teisi spetsialiste. Veebiarendajaid, kasutajakogemuse optimeerijaid, turundajaid, programmerijaid jne. Kolmas punkt eeldab enamjaolt lihtsalt uut kaasaegset kodulehte.
Teine punkt on see, kus saad ise kõige suuremat muutust sisse viia. Kasutades ChatGPT turunduse võimalusi, saad täitsa ise lehe ära tõlkida, sisutekstid lühemaks teha, keerulist teenust või toodet lihtsamas keeles selgitada, tööprotsesse sõnades visualiseerida vmt.
Eesmärk on teha leht nii lihtsalt ja kiirelt mõistetavaks kui vähegi võimalik. Iga inimene peaks loetud sekunditega mõistma kelle jaoks sa millist probleemi lahendad. Ja kuidas sa seda teed.
Kodulehe loomine ja veebikoodide kirjutamine
Näiteks kui leiad et peaks siiski uue kodulehe tegema või lehele peenemaid lahendusi lisama. Kuid arendaja jaoks eelarvet pole. Või ei taha talle maksta, sest viimased 3 tükki lasid tuimalt üle.
ChatGPT oskab enam-vähem hästi erinevaid programmeerimise keeli kirjutada ja talle saab vabalt ka pildi abil sisendit anda. Teed huvipakkuvast funktsioonist pildi või video ning kleebid selle ChatGPT suhtlusaknasse. Lisa sinna enda kodulehe veebiaadress ja palu lahendust samasuguse asja ehitamiseks.
Siis küsi samm-sammult õpetust selle lahenduse implementeerimiseks enda kodulehele, kui näiteks varem pole midagi sellist pidanud tegema. Igaks juhuks soovitan lehest tagavara (backup) teha, juhul kui midagi läheb katki ja on oht et ei tea kuidas pärast parandada.
Google otsingureklaamide loomisel
Olen seda iga kuuga aina rohkem näinud, et reklaamtekste tehakse ChatGPT abiga. Tihti võetakse tehisaru tekstid ilma ühegi paranduseta toorel kujul kasutusele. Nii võivad tekstid pigem kummalised tunduda, sest ChatGPT kasutab sisu genereerimisel teatud iseärasusi. Mida rohkem tehisaru sisutekste lugeda, seda kiiremini oskad neid muust massist eristada.
Täpselt sama kehtib Google reklaamide puhul. Kui reklaamtekstid kõik tunduvad kuidagi sarnaselt loodud olevat, siis ei eristu neist keegi ja lugejal tekib reklaamipimedus. Soovitan tehisaru kasutamisel kõik tekstid ise läbi käia, täiendada ja ChatGPT turunduslikku sisu täna ainult viimase õlekõrrena kasutada kui muidu ideed otsa on saanud.
Päris okei reklaamtekstid saab näiteks nii, et kirjutad üles kõik enda mõtted, lased tehisarul detailse sisendi alusel ideid juurde genereerida ja lõpus valid ise kõige paremad kombinatsioonid mõlemast nimekirjast.
Nagu kõikide reklaamidega, saad parimad tulemused alles pärast A/B testide tegemist, sisutekstide optimeerimist ja sihtrühma täiedusi/kitsendusi. Kõik reklaamid tahavad tähelepanu saada ja reklaamidega toimetamist ei tohiks ära unustada.
Andmenalüüsis ja numbrite mõistmisel
Enamus ettevõtjate ja turundajate kodulehtedel on Google Analytics 4 ja võib-olla isegi Google Tag Manager juba paigaldatud, aga reaalselt keegi neid ei kasuta. Seda ennekõike aja või energia puudumise tõttu. Kõik teame, et andmed on väga olulisel kohal nii turunduse tegemiseks, kui strateegiliste otsuste langetamiseks. Kuid miskipärast ei leita kiire tempo kõrvalt aega analüütikaga tegelemiseks. Ilmselt seetõttu, et selgeksõppimine tundub meeletult igav ja raske.
Siin tõttab appi ChatGPT koos teiste tehisarudega. Kõige lihtsam variant on öelda robotile mis turundust parajasti teed ning saata kokkuvõte numbritest, mis Google Analytics 4 vaates näeb. Kindlasti tuleb samal ajal meeles pidada, et ei jagaks robotile andmeid, mida ei julge avalikuks teha. Tahame siiski ise targemaks saada ja enda lehel toimuvat paremini mõista, mitte tundliku loomuga andmeid ChatGPT andmebaasi üles laadida.
Turundusplatvormide õppimine
Õppimise lainel edasi minnes on tegelikult võimalik paluda ChatGPT-l keskkondade kasutamist selgeks teha. Samm-sammult ja lihtsa inimese keeles. Näiteks:
- Millised on tänased võimalused.
- Millised olid viimased uuendused.
- Ohukohad ja turul kasutamata potentsiaal.
- Errorite, tõrgete ja probleemide lahendamisel.
- Reklaamikampaaniate ehitamisel ja õige kampaaniatüübi valimisel.
- Reklaamtekstide loomisel (eeldusel, et teed ise viimased parandused/täiendused).
- Sihtrühmade kaardistamisel.
Sisuliselt on võimalik kõik platvormid väga heal tasemel selgeks õppida. Aega võtab lihtsalt. Samas, kui ettevõttel on turundust vaja teha (ja raha pole, et eksperdi aega sisse osta), siis kõige parema tasuvuse saab ise selgeks õppides ja keskmiselt paremalt turundades. Hiljem on pärast lihtsam turundaja tegevusi hinnata, kui oled ise samad asjad keskmiselt paremal tasemel läbi teinud.